De Nederlandse voetbalclub PSV Eindhoven wordt de eerste in Europa zijn die zijn sponsoring volledig in Bitcoin (BTC) laat uitbetalen.
Door een nieuwe samenwerking met het Vogel-bedrijf Anycoin Direct, zal de Nederlandse professionele voetbalclub Philips Sport Vereniging (PSV) de eerste club in Europa worden die zijn volledige sponsoring in bitcoin laat uitbetalen. Volgens een persbericht van de club: “Met het vizier op de toekomst gericht, heeft PSV besloten om de service van Anycoin Direct op een unieke manier te gebruiken. Het gehele sponsorbedrag zal worden uitbetaald in bitcoin.”
Anycoin Direct is een Europese cryptocurrency broker en zal de komende twee seizoenen de officiële partner zijn van het team. Het doel voor het duo is om “de bekendheid van crypto en Anycoin Direct in Europa te laten groeien.” Volgens een lokaal bericht uit het Eindhovens Dagblad is de deal zo’n 480.000 dollar per jaar waard.
In een post waarin de samenwerking werd aangekondigd, verklaarde COO van Anycoin Direct Lennert Vlemmings dat “we als technologiebedrijf uit de Brainport regio erg enthousiast zijn om samen te werken met PSV. De betaling in Bitcoin markeert de volgende stap voor de adoptie van cryptocurrency in de EU.” De Brainport-regio wordt beschouwd als een toptechnologieregio in Nederland en Europa.
De samenwerking markeert de tweede keer dat de club meewerkt aan een cryptocurrency-project. Eerder in 2021 sloeg en verkocht de franchise een verzameling niet-fungibele tokens (NFT’s) om de overwinning op Benfica in de Europa Cup-finale in 1988 te herdenken. Toevallig spelen de teams op 18 augustus in de Play-off ronde van de Champions League.
Frans Janssen, commercieel directeur van PSV, voegde daaraan toe: “Als club in het hart van de Brainportregio zijn we altijd bezig met innovatie, cryptocurrency past goed in dit plaatje.”
Crypto en voetbalclubs
Hoewel PSV de eerste Europese voetbalclub is geworden die zijn sponsorgeld in Bitcoin laat uitbetalen, zijn ze lang niet de eersten die in de cryptocurrency wereld duiken. Een van de populairdere manieren waarop teams en spelers in de digitale valutaruimte stappen, is via niet-fungibele tokens en fan tokens.
Platforms zoals Socios.Com en Sorare hebben een nieuwe industrie gecreëerd rond digitale ruilkaarten op de blockchain. Socios.Com heeft partnerschappen met 50+ verschillende Europese voetbalteams om VIP ervaringen aan te bieden, samen met de mogelijkheid om stemrecht te kopen op minder belangrijke teambeslissingen. Andere functies zijn exclusieve fan token promoties, games, prive chatrooms, en superfan shout-outs.
Sorare hanteert een andere benadering van NFT-fan tokens en gebruikt ze als spelers in wekelijkse fantasie voetbalcompetities. In plaats van het opstellen van spelers elke week of seizoen, nemen gebruikers de controle over hun NFT-spelers en gaan ze de strijd aan met andere gebruikers en hun teams. Het platform heeft deals gesloten met meer dan 150 clubs en voegt wekelijks nieuwe partnerschappen toe.
Cryptocurrency aan- en verkopen kan heel lucratief zijn. De koersschommelingen (volatiliteit) van de markt zorgt ervoor dat in korte tijd goede rendementen kunnen worden behaald tot wel 30% per maand. Lees meer (uitleg) over automatisch handelen met crypto trader of ga direct naar de website van Satoshi Trading Bot.
Volg de Bitcoin/Cryptocurrency Facebook groep om geen enkel nieuwsbericht te missen. Meer Cryptocurrency nieuws.