De aanvraag van het faillissement van Celsius (Chapter 11) zet velen die door het bedrijf geld zullen verliezen, ertoe aan hun stem te laten horen.Celsius kondigde begin woensdag aan dat het faillissement was aangevraagd. Meerdere klanten van Celsius hebben naar de sociale media gegrepen om hun ellende te delen na de update.
In het kort
- Celsius heeft een aanvraag ingediend voor Chapter 11 protection bij de United States Bankruptcy Court for the Southern District of New York.
- Het nieuws heeft aangezet velen, met fondsen gevangen in Celsius, om hun verhalen te delen op sociale media.
- Hoewel Celsius beweert dat het faillissement “de juiste beslissing” was voor het bedrijf, zijn velen met fondsen die vastzitten op het platform daar niet van overtuigd.

Celsius vraagt faillissement aan
Celsius-klanten laten van zich horen nadat de noodlijdende crypto-kredietverstrekker een Chapter 11-faillissement heeft aangevraagd.
De crypto-kredietverstrekker deelde begin woensdag een persbericht waarin werd bevestigd dat het hoofdstuk 11-bescherming had aangevraagd bij de Amerikaanse faillissementsrechtbank voor het zuidelijke district van New York. In de aankondiging zei de CEO van het bedrijf, Alex Mashinsky, dat de indiening “de juiste beslissing” was voor het bedrijf. “Ik ben ervan overtuigd dat wanneer we terugkijken op de geschiedenis van Celsius, we dit zullen zien als een beslissend moment, waar handelen met vastberadenheid en vertrouwen de gemeenschap diende en de toekomst van het bedrijf versterkte,” voegde hij eraan toe.
Volgens het persbericht heeft Celsius momenteel 167 miljoen dollar in kas en is het van plan te blijven opereren. Op zijn hoogtepunt had het bedrijf $20 miljard aan activa onder beheer, maar het leed onder een liquiditeitscrisis toen de cryptomarkt kelderde. Er wordt gespeculeerd dat het bedrijf een gat van $2 miljard in zijn rekeningen zou kunnen hebben, maar het exacte cijfer is onbekend als gevolg van de ondoorzichtige aard van zijn activiteiten. Celsius werd een van de verschillende crypto-geldschieters die opnames van klanten bevroor toen de markt in juni wankelde, wat leidde tot een ineenstorting van de industrie die werd versneld door andere factoren zoals de ineenstorting van het Terra-ecosysteem en besmetting door het insolvente crypto hedgefonds Three Arrows Capital.

Klanten delen bezorgdheid
Veel Celsius-klanten hebben gereageerd op de faillissementsaanvraag. Op een subreddit-pagina gewijd aan het bedrijf, is een van de top berichten voorzien van een lijst van zelfmoord hotline nummers. In een aparte thread met de titel “Ik ben suïcidaal,” deelde een gebruiker zijn problemen uren nadat Celsius de aankondiging had gepost.
“Ik had al mijn spaargeld dat ik 20 jaar heb opgebouwd in Celsius. Ik weet niet wat ik moet doen. Ik heb mijn 2e kind op komst en een hypotheek te betalen…”
“Mijn vrouw heeft geen idee. Ik ben zo bang voor wat ik moet doen. Ik denk erover om er gewoon een eind aan te maken. Dat zou makkelijker zijn dan dit grote verlies te moeten doorstaan. Mijn hele leven. Weg. Ik weet niet waar ik heen moet of wat ik moet doen.”
Op de aankondiging van Celsius op Twitter staan meerdere reacties van klanten die beweren dat ze geen toegang meer hebben tot hun spaargeld sinds het bedrijf de geldopnames heeft stopgezet. “Ik ben een alleenstaande moeder. Dit zal het pad van mijn leven veranderen. Ik voel me ziek,” tweette een gebruiker. “Kan iemand me alsjeblieft een touw lenen? Celsius heeft net ook voor mij het faillissement aangevraagd,” schreef een andere gebruiker. Een ander onthulde hoe ze “zowat alles verloren” door het bedrijf hun fondsen toe te vertrouwen.
Celsius heeft sindsdien een blogbericht gepubliceerd waarin het faillissement wordt aangekondigd en de details van de Chapter 11-bescherming worden uitgelegd. Het bericht beweert dat Celsius van plan is “om een plan voor te stellen dat de activiteit op het platform herstelt, waarde teruggeeft aan klanten en keuzes biedt”. De post bevestigde echter ook dat opnames van klanten nog steeds in de wacht staan. “De meeste rekeningactiviteiten zullen tot nader order worden gepauzeerd. Opnames, Swaps en transfers tussen accounts blijven gepauzeerd en beloningen zullen stoppen met opbouwen vanaf de datum van de indiening. Celsius vraagt op dit moment geen toestemming om opnames door klanten toe te staan,” stond er te lezen.